13 de set. 2007

Els Logotips (2ª part.)


Disseny geomètric
Amb una aparença més moderna, varen néixer els escuts d’altres marques. Un dels més identificats és el rombe de Renault, que es va establir al 1925 després que els seus cotxes lluïssin varis emblemes. Primer la inscripció “Renault Germans Billancourt”, més tard un cotxe emmarcat en una roda dentada i, inclús, un logo rodó que ràpidament va ser substituït pel rombe. Amb ell, la firma francesa va estabilitzar la seva identitat, encara que aquest símbol ha anat sofrint certs retocs fins que al 1992 esdevé l’aparença actual de tres dimensions.

També ha anat adoptant formes modernes, dins de la seva escassa evolució, l’oval de Ford. Ha estat en la seva tipografia on més retocs han estat necessaris per adaptar-lo a una imatge moderna, alleugerint la mida de les lletres i deixant més pes específic a l’oval. En aquest grup geomètric també hi trobem Mitsubishi i els seus tres diamants, l’estrella de Mercedes, els quatre anells d’Audi (com la unió de les quatre empreses inicials que varen formar la marca alemanya) o el “doble Chevrón” (dos “V” invertides) de Citroën, que reflexen la patent dels engranatges helicoïdals que l’empresa posseïa i que li van permetre créixer com a fabricant.


Mitologia
Automòbils de llegenda, mitològics, del més enllà... això és amb el que es devien basar alguns fabricants quan prop dels anys 20 van sorgir aquests motius. Maserati s’inspira en el trident de Neptú i Saab fa servir un cap de “grifo”, animal mitològic, combinat amb un cos de lleó i cap d’àguila. El més representatiu potser sigui Pegaso, que rep el nom i la insígnia d’aquesta figura mitològica degut al seu fundador, Walter Ricart, qui després de les males relacions amb Ferrari, va voler simbolitzar les qualitats del cavall, però en un grau superior al de la marca itatliana.

La terra, el mar i l’aire
L’estrella de Mercedes-Benz és l’exemple més clar de la identificació amb el producte. Juntament amb altres com Coca-cola, s’ha convertit en un dels logotips més reconeguts en el món. El seu origen es troba en una estrella que Daimler, un dels seus fundadors, va dibuixar en una targeta postal que va enviar a la seva dona. “Aquesta estrella s’aixecarà algun dia sobre la meva fàbrica”, va escriure.
Una estrella de tres puntes a la que posteriorment, una vegada es va haver fusionat amb Benz, li va donar significat de les tres possibilitats d’utilització dels seus motors; terra, aigua i aire. Amb l’arribada de Benz, l’emblema obté la corona de llaurer, encara que posteriorment es va estilitzant fins a la forma actual. Més que cap altre, aquesta insígnia marca les diferències i l’estatus del conductor.

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Josep: he aprés més en el teu blog...molt interesant els temes que treus, i molta paciencia, suposo.

Josep ha dit...

Moltes gràcies, no hi dedico tot el temps que potser m'agradaria, però és força divertit i més si t'animen així!

Anònim ha dit...

M´agrada aquest blog comenÇa a tenir color...

Anònim ha dit...

T'haig de rectificar, sr. Gelpí, però crec q a les xapes de Renault no posava "Renault HERMANOS Billancourt" o es que tenien un directiu espanyol?

Anònim ha dit...

Ce ne pas possible!! Espagnole maleduqué!!

Josep ha dit...

Monsieur i Sarkosy només em volia assegurar que es llegeixen el que escric,gràcies. Rectificar és de savis.