2 de des. 2007

El famós ESC (Control Electrònic d'Estabilitat)

Els accidents més freqüents es produeixen perquè el conductor perd el control del seu vehicle. Amb l'ajuda dels sistemes de control d'estabilitat s'augmenta aquest control en situacions límit de la dinàmica de la marxa, com per exemple quan accelerem o a les corves, reduint el perill de sortir de la carretera. Aquests sistemes son capaços de corregir molts errors de conducció, però no poden modificar les lleis de la física: per molt que s'intenti agafar una corva en forma de "U" a 150Km/h, la inèrcia traurà el cotxe fora de la carretera.
  • ESC pot ajudar a prevenir la pèrdua de control d'un vehicle o el lliscament durant la realització de maniobres brusques o sobre paviments que rellisquen.
  • ESC pot reduir el risc de veure's implicat en un accident greu fins a un 40%
  • ESC ve de serie en més d'un 50% dels cotxes nous que es venen al mercat

ESC és una denominació genèrica, però els constructors de vehicles utilitzen diverses sigles per referir-se al Control Electrònic d'Estabilitat, entre les quals podem trobar:

  • ESP-Electronic Stability Program
  • VSC-Vehicle Stability Control
  • DSC-Dynamic Stability Control
  • VDC-Vehicle Dynamic Control
  • DSTC-Dynamic Stability and Traction Control
  • CST-Control for Stability and Traction
Com actua l'ESC?
Controla el vehicle de forma automàtica, comparant les accions sobre la direcció i els frens que son exercides pel conductor amb la trajectòria que realment està seguint el vehicle. Si l'ESC detecta que el vehicle no segueix la trajectòria ordenada -inici del lliscament- comença a frenar selectivament algunes rodes del vehicle, sense que això ho percebi el conductor, el qual només aprecia com el vehicle segueix la trajectòria que se li ordena a través del volant. Això resulta especialment eficaç sobre terrenys de baixa adherència, com per exemple en cas de pluja, neu o gel.
El cotxe verd disposa d'ESC, el vermell no.

Quins beneficis comporta l'ESC?
Segons uns estudis de l'Institut Assegurador per a la Seguretat a la Carretera, als EEUU, equipant els vehicles amb Control d'Estabilitat es podria reduir el risc de veure's implicat en un accident en un 43%. Un estudi fet per Honda va concloure que disposant d'ESC es té un 35% menys de possibilitats de veure's implicat en un accident greu. Des que l'ESC ve de serie en tots els models de Mercedes-Benz, a partir del 1999, s'ha observat una reducció del 30% en el nombre d'accidents greus en els que es veien implicats aquest vehicles. Estudis d'accidents realitzats a Suècia, on l'ESC es troba molt difós, han evidenciat un 22% de reducció del risc d'accidents greus, amb resultat de morts o ferits greus, en aquell vehicles que equipen aquests sistemes.
Si voleu comprar-vos un cotxe nou, comproveu si disposa d'ESC, us pot salvar la vida.
Recomanacions:
  • Aquest sistema limita automàticament la velocitat si aquesta s'eleva per sobre del límit d'adherència. El conductor nota que quan entra en funcionament aquest sistema per molt que trepitgi el pedal de l'accelerador, el vehicle manté una velocitat imposada pel sistema per assegurar una adherència correcte
  • El sistema condueix el vehicle en situacions límit, però no l'habilita per superar les lleis de la física.
  • És fonamental que els pneumàtics, pressions, amortidors i mesures de suspensió estiguin en perfectes condicions per a que l'eficàcia del sistema de control d'estabilitat sigui eficient.
  • Quan entra en funcionament el sistema, mentre el vehicle està en marxa, el testimoni lluminós del quadre d'instruments parpadeja.
  • Si el sistema està desconnectat o si hi ha alguna anomalia, el testimoni es queda encès constantment. (aneu al taller)
  • Es sistema de control d'estabilitat hauria d'estar sempre connectat.

Podeu consultar quins models de vehicles tenen el Control Electrònic d'Estabilitat al llistat que hi ha a la següent pàgina web: www.centro-zaragoza.com per saber quins el tenen de serie, en quins és opcional i quins no el tenen.

¡És una opció que val la pena!



8 comentaris:

Anònim ha dit...

Interessant, però el meu cotxe és força antic. Puc demanar que em posin un d'aquests sistemes?

Josep ha dit...

primer hauries de saber si el pots acoplar o acoblar (no recordo com s'escriu i no tinc ganes de buscar al diccionari) ves al link que hi ha i assegura-te'n

Anònim ha dit...

Josep, he entrat al link i no trobo el llistat aquest dels cotxes (seré torpe...)!
No sé si em pots dir tu si ho podem posar al Polo, o explica'm com trobar el llistat (explicació per tontos sius plau).
No hi ha pressa, ehh!
Merci guapo!

Anònim ha dit...

Jo tampoc ho trobo.....

Anònim ha dit...

entreu akí,i després cliqueu a la frase blava del primer paragraf
http://www.centro-zaragoza.com/informacion/Noticias/noticia.asp?noticia=682

Josep ha dit...

gràcies anònim, està en format pdf, ara no té pèrdua. Hola ka, tot i que a la majoria de polos es pot acoplar, és molt millor demanar-lo abans de comprar el cotxe, perquè tots els acoplaments son extremadament cars. El post més aviat va dirigit a gent com la
sara que es vol comprar un cotxe nou.

Anònim ha dit...

I tot això dius que fa aquesta tecla de l'ordinador?

Anònim ha dit...

Hola Josep!!! Felicitats pel teu bloc!! Ara hi acabo de fer una passejada. Jo no m'hi entenc gens ni mica de cotxes, però... per això necessitem gent que s'hi entengui com tu!!! :) Records a tots.