14 d’ag. 2007

Historia de l'automòvil (1er fascicle)


El primer pas varen ser els vehicles propulsats a vapor. Es creu que els primers intents de produir-los es van dur a terme a la Xina a finals del segle XVII (aquests xinos…) però els registres documentals més antics sobre l’ús d’aquesta força motriu daten del 1769, quan l’inventor francès Nicholas-Joseph Cugnot va presentar el primer vehicle propulsat a vapor. Es tractava d’un tricicle d’unes 4,5 tones, amb rodes de fusta i llantes de ferro, el motor del qual anava muntat sobre els cigonyals de les rodes d’un carro per a transportar canons. El prototip es va estrallar i una segona màquina va quedar destruïda al 1771, però la idea es desenvoluparia a Anglaterra en els següents anys.

Al 1801, Richard Trevithick, va construir un automòbil de vapor i, després de provar-lo, molt content i orgullós, va convidar a un parell d’amics a donar una volta i el cotxe va anar perfectament; es van parar a una taverna del camí per brindar per l’èxit; però en Richard (jo li dic Richi) es va oblidar d’apagar la caldera, es va acabar l’aigua i, a l’escalfar-se, tot el mecanisme va explotar com una bomba. L’automòbil va tenir altres enemics britànics –els amants dels cavalls-, que es varen unir per a fer aprovar una llei que obligava a que tot vehicle de tracció fos precedit per una persona, movent una bandera vermella, durant el dia, o fer senyals amb una llanterna vermella, de nit. Aquesta llei va ser vigent fins el 1895.

1840, carro de vapor amb capacitat per a 18 passatgers.

1860 amb el belga Etienne Lenoir, qui va patentar el primer motor d’explosió. Però només era el principi. Gottlieb Daimler va entrar a treballar amb Eugen Lancen i Nicolás Otto, per perfeccionar els motors a gas. El 1867, a l’expo de Paris Otto i Eugenio presenten el motor de pistó lliure. Daimler, disgustat amb la fàbrica de Colonia, que no el deixava innovar, decideix treballar pel seu compte i construeix el primer motor d’explosió a base de gasolina i el 16 de desembre de 1883 obté la patent per un motor de 4 cicles, de combustió interna i a base d’hidrocarburs.

En aquells anys els motors a base de gas (Otto, Eugenio) eren de construcció pesada i giraven entre 150-200 rev/min; Daimler va aconseguir que el seu motor girés entre 800 i 1000 revolucions.

Fins aquí la parrafada d’aquesta setmana,
Amb la col·laboració d'en Jaume.


6 comentaris:

Anònim ha dit...

En aquesta època ja existien els que envejaven als campions com l'Alonso, arracada?

Club de Fans de Fernando Alonso

MC ha dit...

res, que benvinguts a la bloquesfera.

és divertit aquest bloc.

apa, sort i endavant.

Anònim ha dit...

Josep, perque no parles de la historia de láutomòvil, peró de malgrat, els primers que recordes... anécdotes... un dels primers va ser el del dr. Rosinyol, qui els arreclaba... es una idea, una abrasada.

Josep ha dit...

M'ha agradat la idea de l'automòvil a malgrat, intentaré trobar temps per fer-ho, merci!

Josep ha dit...

Merci Albert, encara està molt tendre el blog, però mica en mica ens el currarem! i amb la publicitat extra que ens has donat, ja no hi ha excusa!

MC ha dit...

de res, noi.

ànims